• Het proces

    Korte film over het proces van Bomen digitaliseren

    Digitaal Bomen Monument clip! Op 7 en 8 mei 2022 heb ik bij de Groenbeurs – en Kunst-in-de-Tuin-dagen van de ‘Tuin van Kapitein Rommel’, een voorproefje laten zien van het ‘Digitale Bomen Monument’ kunstproject, in de vorm van een korte film.

    Het is een kunstproject van Nicole Spit van Design Studio Dáárheen om bomen uit de omgeving van Castricum te digitaliseren en in een specifieke virtuele droomwereld te plaatsen. *Het project wordt ondersteund door het makersfonds voor kunstenaars van de gemeente Castricum.
     
    ‘Een boom kun je niet restaureren zoals een stenen monument. Je kunt een boom ook niet reconstrueren. Je kunt de zaailingen van de boom, met hetzelfde DNA wel op laten groeien, maar de originele boom zal vergaan. De originele boom werd gevormd door zijn omgeving, de grond waarin hij stond, het klimaat, beïnvloed door de flora en fauna om hem heen. ⁠

    Hoe kunnen we van een karakteristieke oude of stervende boom dan toch een monument maken? Een mogelijkheid is om hem te digitaliseren en in virtual reality voort te laten bestaan. Als een digitaal arboretum.⁠
    Wellicht ken je zelf ook zo’n karakteristieke boom, die als een oude bekende, als baken, in het bos staat?’

    kort voorproefje van het proces

    De bomen worden, na een bomenjacht, geselecteerd op basis van hun specifieke karakteristieken. Vervolgens worden ze, door middel van fotografie, gevangen in een pointcloud en gedigitaliseerd. De gedigitaliseerde boom, is na het binnenhalen in 3d software, klaar voor verdere bewerking, van zowel boom (-stronk) als zijn omgeving. Daarna start het proces van creativiteit en artistieke keuzes.

  • Het proces

    Te zien: Korte Film van Digitaal Bomen Monument

    Korte Film over het Digitaal Bomen Monument is zaterdag 7 mei en zondag 8 mei, ieder uur te zien, om 10:30u | 11:30u | 12:30u | 13:30u | 14:30u

    Bij de ‘Tuin van Kapitein Rommel’ in Castricum. (schuin tegenover het station) Tijdens de Groenbeurs op zaterdag en bij het ‘Kunst in de Tuin’ evenement op zondag 8 mei (ook moederdag! Er zijn ook kramen met leuke moederdag kadootjes) In de binnenruimte is de korte film ieder uur te zien.

    De korte film laat een impressie zien van het proces om bomen te digitaliseren en in software in een virtuele wereld te zetten. Geselecteerde bomen uit de omgeving van Castricum worden in hun eigen specifieke droomwereld geplaatst. Hiervoor gebruik ik 3dsoftware en het creatieve proces wat volgt werkt eigenlijk net als bij schilderen of beeldhouwen. Artistieke keuzes maken, het verhaal van de boom overbrengen. Deze film gaat nog over het beginstuk daarvoor. Hoe werkt het proces, experimenten, uitprobeersels. Het project zelf is nog in ontwikkeling. Ook de Wilg uit de Tuin van Kapitein Rommel is een van de geselecteerde bomen.

    Nu te zien: Korte Film van het Digitaal Bomen Monument, van Nicole Spit, bij de Tuin van Kapitein Rommel op de groenbeurs en bij 'Kunst in de tuin'.

    Om 13:30u ben ik zelf ook aanwezig. Voor vragen en uitleg. Leuk om je daar ook te zien! | Nicole

  • Bomen

    De Wilg

    In de Tuin van Kapitein Rommel, een welbekende plek met een fantastische natuurtuin, dicht bij het station van Castricum, staat een helaas stervende oude wilg.

    Van deze oude wilg, aan de rand van de vijver, zijn al takken afgebroken en men verwacht dat zij op een dag de vijver in zal vallen. Wat natuurlijk ook wel een mooie poëtische dood is voor een boom, maar jammer is het wel. Zij zal gemist worden in de tuin en door de medewerkers van de tuin. Hoe mooi zou het zijn, als we deze belangrijke boom, kunnen behouden in het Digitaal Bomen Monument?

    Overigens is er door de medewerkers van de tuin, op tijd voor de nazaten van de wilg gezorgd. Ze zijn als ent geplant en staan als (zijn of) haar kinderen, naast haar.

    Luister naar het verhaal van de oude Wilg in de Tuin van Kapiten Rommel- Gesprek met Henk veen
    Het verhaal van De Wilg – Gesprek met Henk Veen (Bestuurslid van de ‘Tuin van Kapitein Rommel’)

  • Techniek

    In Blender

    In 3d software ‘Blender’

    Experimentje in Blender3d

    Ik heb een Castricumse boom in Blender binnengehaald en nu maak ik een kleine animatie. Je moet een goede grafische kaart hebben om dit enigszins goed te kunnen doen. Gelukkig heb ik een NVIDIA kaart. Maar ondanks dat ik veel data gereduceerd heb, door stukken selectie te verwijderen, en de hoeveelheid triangles van de mesh heb gedecimeerd, blijft het een groot bestand dat veel rekentijd vraagt van mijn computer. Ik laat de computer de hele nacht doorgaan met renderen om morgen een kort MPEG_4 filmpje te hebben. Ik ben zo benieuwd!

  • Het proces

    Een ‘Pointcloud’ genereren

    Het begin van het Digitale Bomen Monument. Een pointcloud in Blender3d
    De Pointcloud

    Bomen digitaal vastleggen

    Voor mijn kunstproject digitaliseer ik bomen uit de omgeving van Castricum om ze te behouden in een virtuele wereld. De geselecteerde boom wordt eerst rondom gefotografeerd om zo een ‘pointcloud’ met gegevens te krijgen. Er moeten wel ‘-tig’ foto’s gemaakt worden helemaal rondom, van alle kanten.

    De foto`s kunnen het beste op een wat bewolkte dag worden gemaakt om zo te grote contrasten te voorkomen. Fascinerend hoe je dan een soort spook afbeelding van een boom krijgt.

  • Uncategorized

    Digitaal Bomen Monument

    Dit is een kunstproject van Nicole Spit om bomen uit de omgeving van Castricum te digitaliseren en in een virtuele droomwereld te plaatsen. Je kunt hier het proces volgen. Eind van dit jaar zal het resultaat te zien zijn in een tentoonstelling in Castricum.